KL: Suuri osa suomalaisista kannattaa autoveron poistamista tai puolittamista.

Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan lähes kolme neljästä suomalaisesta haluaisi poistaa tai puolittaa autoveron. Autoveron alentamista toivoivat eniten alle kolmevuotiailla ja yli 15-vuotiailla autoilla ajavat.

Lähes 60 prosenttia autoveron alentamista puoltaneista vastaajista haluaisi, että autoveron alentamisen vaatima verotuoton kompensointi tehtäisiin joko korottamalla jo olemassa olevia liikenteen veroja, esimerkiksi ajoneuvo- ja polttoaineveroa tai ottamalla käyttöön uusi kilometripohjainen vero.

Suomen talous on ollut taantumassa viimeiset kuusi vuotta ja tämä on näkynyt myös autokaupassa. Kuuden vuoden aikana uusien autojen kauppa on laskenut lähes neljänneksen verrattuna vuosiin 2000 – 2008.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio uskoo, että kesällä alkava romutuspalkkiokokeilu tuo pienen piristyksen autokauppaan.

”Romutuspalkkiokokeilu on erittäin tervetullut ja siitä hyötyvät ennen kaikkea kuluttajat, ympäristö ja liikenneturvallisuus”, sanoo Kallio.

Hänen mukaansa myös valtion talous hyötyy kokeilusta kasvavina autoverotuottoina.

Uudet päästöjä vähentävät ja liikenneturvallisuutta parantavat innovaatiot, kuten uudet käyttövoimat ja turvavarusteet, saadaan vanhan autokantamme vuoksi hitaasti käyttöön.

”Vaikka kaikki uudet autot muuttuisivat huomenna nollapäästöisiksi ja autonomisiksi, nykyisellä autokannan uudistumistahdilla kestäisi yli 20 vuotta, että 90 prosenttia autokannasta olisi tällaisia”, sanoo Kallio.

Hän muistuttaa, että Suomessa pitäisi myydä lähes 200 000 uutta henkilöautoa vuosittain, jotta määrä olisi EU:n keskitasoa. Suurin este tähän on Suomen korkea autoverotus. Nykyisin Suomessa myydään noin 100 000 henkilöautoa vuosittain.