KL: Autoveron poisto vaatisi rohkeutta

11.02.2015

Autoveron uudistaminen näyttää nousevan yhdeksi juonteeksi kevään eduskuntavaalien alla käytävissä väittelyissä. Puolueista kokoomus vaatii omassa ohjelmassaan auton hankinnan verotuksen keventämistä ja käytön verotuksen kiristämistä.

Perussuomalaisten tavoite on vieläkin kovempi.

"Autoveron poisto pystytään rahoittamaan suomalaisia yhdenvertaisesti kohtelevalla valtionbudjetin rakennemuutoksella", heitti puo-

lueen työmies Matti Putkonen (ps) tiistaina.

Kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattajat ovat kaikkein halukkaimpia autoveron keventämiseen, ilmenee Autontuojien teettämästä tutkimuksesta.

Vähiten halua verouudistukseen on vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajilla.

Yleinen näkemys autoalalla on se, että ikuisuusasiaksi muuttuneessa veroremontissa on kyse ennen muuta päättäjien rohkeuden puutteesta.

Autoveron tuotto on arvioitu vuoden 2015 valtion budjetissa 993 miljoonaksi euroksi.

Viimeisen kuuden vuoden aikana uusien autojen kauppa on laskenut lähes neljänneksen verrattuna vuosiin 2000-2008. Nykyisin Suomessa myydään noin 100 000 henkilöautoa vuosittain.

Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm sanoo, että valtiovalta jo 20 vuotta puhunut, että on syytä siirtyä kohti eurooppalaista verotusta.

Hän näkee taustalla päättäjien pelon, jos vanhojen autojen omistajat äänestäjinä hylätään. Ne, jotka aikanaan maksoivat ajokistaan kovan veron.

"Hyvä, että tästä nyt avoimesti puhutaan. Autokauppakaan ei enää pelkää, että sen vuoksi kaupankäynti pysähtyisi kokonaan."

Tammikuussa automyynti niiasi melkein 20 prosenttia. Strömsholm otaksuu, että taustalla ovat osittain verokeskustelu ja heinäkuussa voimaan tuleva vanhojen autojen romutuspalkkio.

Veron poistamista ei voi hänen mielestään tehdä yhdessä yössä, koska se olisi kohtuutonta kaikkia kohtaan. Malli voisi olla vaiheittainen kuten eläkeuudistuksessa.

"Tärkeintä olisi, että sitovalla kertapäätöksellä siirryttäisiin läpinäkyvästi ja asteittain kokonaan pois auton oston yhteydessä kerättävästä verosta."

Suomen suurimman kauppiaan Autotalo Laakkosen toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki toivoo, että verotus ohjaisi kuluttajia hankkimaan ympäristöystävällisiä ja turvallisia ajokkeja.

"Vuosittainen ajoneuvovero on hyvä tapa kerätä veroa. Säätäisin sitä vielä niin, että todella saastuttavat autot maksaisivat suhteessa kovemman veron kuin nykysysteemissä."

Yli-Salomäen mukaan polttoaineeseenkin voitaisiin laittaa veroa pikkaisen lisää.

"Sentti lisää polttoaineveroon toisi valtiolle 50 miljoonaa verotuloa vuodessa. Jos sinne muutama sentti laitetaan, se on iso tulonlähde valtiolle."

Käytännössä viimevuotisen autoverokertymän summa, noin 800 miljonaa euroa, olisi todella helppoa kerätä vuosittaisella ajoneuvoverolla ja korotetulla polttoaineverolla.

Uuden auton veron poistaminen pudottaisi käytettyjen autojen hintoja Yli-Salomäen arvion mukaan 15-20 prosenttia.

"Kuluttajallekaan ei ole hyvä, että se tapahtuisi yhdellä iskulla, koska pohjalla voi olla enemmän luottoa kuin autolla on arvoa."